donderdag 2 augustus 2012

Oud model?




Welke communicado kent dit model van Birkigt en Stadler niet? Dat moet een zeer zeldzaam exemplaar zijn, want Birkigt en Stadler niet kunnen dromen, is géén communicado zijn. Kortom, we hebben hier met een belangrijk en leidend model te maken.

Vandaag werkte ik aan een presentatie voor de directie van een middelgrote organisatie. De directie wil een andere koers en onderdeel daarvan is een identiteitstraject. Na één zoekterm op internet vond ik bovenstaand model 3 miljoen keer. Ik staarde er een tijdje naar en ineens viel er een kwartje. Zeg ik 'kwartje'? Het kwartje landde als een bominslag. 

Dit model klopt helemaal niet. Tenminste, niet wanneer je er mee naar een directie stapt om een veranderingstraject in gang te zetten.

Waar wringt de schoen?

Is het niet Van Riel die zegt dat identiteit en daarmee imago van de organisatie voor 90% door het gedrag worden bepaald? En de overige 10% slechts door communicatie? Laat het eens 80% gedrag zijn, ik geloof graag in mijn vak en de invloed daarvan, maar dan nog. Dat betekent iets voor bovenstaand model. Dat betekent dat het deel 'gedrag' vele malen groter ten opzichte van symboliek en communicatie dient te zijn. Pas dan laat het zien waar de verantwoordelijkheid voor identiteit en het imago thuishoort. En dat is nu precies wat ik die directie mee wil geven.

Vanavond ga ik eens lekker aan de modellen knutsel. Kernwaarden: zelfdenkend, praktisch & autonoom.

Sapphira Rodens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten