maandag 3 september 2012

Verdiende aandacht


Toen de mogelijkheid voorbij twitterde om deel te nemen aan de blogtournee van 'Verdiende aandacht', een boek door Klaas Weima die geïnspireerd is door 50 visionairs, wist ik direct dat ik mee wilde doen. Verdiende aandacht is namelijk een hot item, niet alleen in sociale merkencommunicatie, maar zeker ook op de werkvloer in mijn eigen managementteam. Als vrouw aan de top valt het lang niet altijd mee de juiste aandacht voor de juiste inhoud te genereren.

Ook mijn ondergewaardeerde en verwaarloosde blog dat hooguit 5 posts bevat maakte het er niet makkelijker op te concurreren met de overige geïnteresseerde bloggers. Ik noem een Frankwatching, een Dutchcowgirls, een Erwin Blom. Er volgden dus heel wat strategische mailtjes over en weer om de aandacht van de uitgever, Levboeken, te verdienen.

Inzicht
Inmiddels heb ik het boek gelezen en ik moet zeggen dat het zeer vermakelijk is en daarnaast nuttige informatie bevat. Na het lezen kun je er niet meer onderuit: er heeft een grote omslag in het merkdenken plaatsgevonden. In ieder geval bij de visionairs. Het komt er min of meer op neer dat je social media inzet als interactiekanaal en niet als één richtingsverkeer zendapparaat.

De stelligheid waarmee de visionairs hun wijsheden en inzichten poneren deed mij geregeld schateren van het lachen. Als iets niet uitnodigt tot een fijne conversatie, zijn het geponeerde stelligheden. Na het lezen van het boek kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat damesmarketeers toch een kleine voorsprong hebben, gewoon, omdat dames van nature wat empathischer zijn en de zogenaamde 'nieuwe manier' van merkcommuniceren best vrouwelijk is en al eeuwen door dames wordt gebezigd. Dat er dan ook nog een onderbouwing door de heren wordt gegeven van het feit dat converseren tijd kost, is het vermakelijkste toefje slagroom op het gebakje van ons, dames. Wij wéten namelijk dat converseren en luisteren tijd kost. Grappig te constateren dat het kennelijk nodig is dat mannelijke visionairs deze vrouwenwijsheid verkondigen als ware het volslagen nieuwe inzichten. Vrouwen roepen al jaren dat mannen beter moeten luisteren.

Het valt mee
Gelukkig staan er veel inspirerende cases en handige checklists in het boek. En een leuke reisplanner om tot verdiende aandacht te komen. En de visuals en lay-out vind ik prettig om naar te kijken.

Mij heeft het boek geïnspireerd tot het houden van een heerlijke special in ons MT over de manier waarop wij onze consultants kunnen voorzien van de nieuwste inzichten in sociale merkcommunicatie. Met een mooie prezi en veel getallen erbij. Want ook dat is een belangrijk communicatie aspect: de taal spreken van degene die je bereiken wilt.

Tot slot
Het boek en de app zijn de aandacht zeker waard. En Klaas, ik ga graag een keertje met jou koffie drinken.

Sapphira Rodens.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten