vrijdag 1 juni 2012

So you think you can communicate?


Niemand kon 10 jaar geleden bevroeden dat begin '20 jaren van deze eeuw tv-programma's vol onbekend talent zouden scoren als een dolle. Topchef, The voice, The face, en de 'So you think you can's' en vele programma's meer, maken duidelijk dat er een aardverschuiving in tv-formats heeft plaatsgevonden. En met die aardverschuiving van formats, is de rol van onze sterren veranderd.

10 Jaar geleden waren sterren zelf de sterren, solo stralend aan het firmament. De rol van 'ster' was eenduidig: specialistisch en uitvoerend. Een goede zanger zag je alleen in de rol als goede zanger, net zoals een kok een kok was en een danser een danser. Tegenwoordig zien we diezelfde sterren heel andere rollen pakken. Zij beoordelen onbekend talent, faciliteren, coachen en halen het beste in de nieuwe aanwas boven. Het 'anderen laten stralen', bijdragen aan andermans succes, en er en passant zelf een graantje van meepikken is helemaal 2012.

In communicatieland zie ik eenzelfde ontwikkeling. Iedereen kan namelijk communiceren, net zoals iedereen in de badkamer kan zingen. En iedereen communiceert dus ook naar hartenlust. Niet alleen thuis, maar zeker ook in organisaties. De vraag is natuurlijk: hoe staat het met de kwaliteit buiten die badkamer? Wat blijft er over van de communicatie wanneer het huis- tuin- en keuken communicatie wonder plots de pers op de stoep heeft staan of binnen de organisatie een verander traject moet begeleiden? 

Het is tijd dat 'communicatiesterren' anders gaan kijken naar communicatie binnen organisaties. Je rol hoeft niet 'alles op je eigen bord' en 'alles zelf doen' te zijn. Juist het gebruik maken van talent dat zich al in de organisatie bevindt, hen laten stralen, is een nieuwe rol die jou als specialist op een andere manier verbinding met de organisatie geeft. Geen bestraffende vinger naar de secretaresse die een eigen nieuwsbrief produceert, maar coachen en faciliteren zodat ze stukjes voor het personeelsblad gaat schrijven. Die HRM-mer die zo'n lekker ding is en iedereen mee krijgt? Laat hem het verhaal vertellen waarom het zo belangrijk is je urendeclaraties in te vullen. Maak gebruik van het talent dat zich in de organisatie bevindt. Haal het naar boven, koester het en zie het NIET als bedreiging. Het maakt je organisatie communicatiever. Het maakt jouw positie als specialist op een nieuwe manier zichtbaar. 

En....het format heeft zich bewezen. 

Sapphira Rodens