vrijdag 8 februari 2013

Fyra en communicatie

Het is drama, drama met de Fyra.
Plafonddelen rammelen los en het plaatwerk aan de buitenkant flappert er af. De beveiliging is ruk, de treinen voldoen eigenlijk op geen enkel punt. 

Retour sturen naar de leverancier, geld terug vragen (Het project heeft inmiddels al circa 10 miljard euro gekost, met een kostenoverschrijding van vele miljarden, De NS heeft al circa 100 miljoen euro betaald, de NMBS circa 35 miljoen. De totale kosten van de 19 bestelde treinstellen bedragen circa 400 miljoen euro) en een ander even wat treintjes laten bouwen is geen optie. Iedere deugdelijke treinbouwer heeft een wachtlijst van een aantal jaar, het bouwen duurt jaren (Het Fyraverhaal bgint in 2004) dus daarmee wordt het probleem niet opgelost. 
'Klote'  denkt het ministerie van Verkeer. Want nu moet dat aanbestedingsrapport ook nog naar buiten. 
Want dat rammelt, net als de Fyra, natuurlijk ook aan alle kanten. 

Ik ben heel nieuwsgierig naar communicatie specialisten die betrokken zijn (geweest) bij dit Fyraproject. Maar ook op het ministerie lopen communicado's rond om de minister te adviseren. Wat adviseren zij? En hoe kijkt het merknamenbureau achteraf tegen de naamgeving aan?  ("De naam is internationaal makkelijk uit te spreken en is een sterke, korte naam. Hij heeft de associatie met 'trots' en 'zelfvertrouwen'. Daarnaast betekent het ook vier in het Zweeds. Vier kan gezien worden als de vier steden waartussen gereden zou moeten gaan worden. (AmsterdamRotterdamAntwerpen en Brussel)") 

Ik ben zo benieuwd hoe betreffende communicatiespecialisten omgaan met dit soort failprojecten en wat ze daarbij zijn tegen gekomen. Want laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal wel eens te maken met een projectje dat niet helemaal slaagt, een zogezegd 'miniFyraatje'. Successen delen is uitstekend, maar ik wil ook graag leren van collega's die achteraf zeggen: 'Dit en dat was er aan de hand. Daarom ben ik opgestapt.' Of 'Ik bleef tegen beter weten in geloven in een goede afloop.' 
Of: 'Het was een mooi betaalde klus, daarom heb ik hem afgemaakt.' 
Het geeft inzicht in ons werk en hoe wij omgaan met moeilijkheden. 

Wie?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten